Direktlänk till inlägg 13 maj 2014
Det går verkligen fint med Freds träning.
Jag jobbar honom i så många olika miljöer som möjligt. Han går nu fint lös. Reglerna han har är att inte hälsa på någon oavsett om han har ett fritt kommando dvs "gå som du vill" eller "gå fint vid sidan".
För att nå resultaten har jag belönat honom vid sidan länge och mycket. När jag sett att han greppat kommandot och vet reglerna har jag börjat ställa krav. Gå längre och längre vid sidan. Om han tappar bort sig, vilket såklart händer då och då (han är bara 1,5 år) petar jag till på honom eller använder rösten. Han kommer tillbaka och vi fortsätter framåt - han får beröm och ibland en godbit.
När han misslyckats och gått fram mot en annan hund eller människa och struntat i att jag ropat har jag antingen använt det fjärrstyrda spray halsbandet och avbrutit honom med det. Eller så har jag, fort som sjutton, sprungit fram till honom och morrat samtidigt som jag stöter till honom eller tar tag i honom och visar att det INTE är ok att varken springa fram mot någon annan eller att inte lyssna på kommandon.
Han stannar kvar fint i de möten där jag hälsar på någon, ibland reser han sig och då sätter jag honom bara ner igen. Han är inte alls så "på" längre utan är nyfiken och glömmer bort sig att han ska stanna kvar. Men det är inget problem.
Jag glömmer ofta att fota men här är lite foton
Vi har förresten också hunnit med en pälskurs hos min vän som haft beardis i en herrans massa år. Hon tipsade om teknik, borstar och kammar. Det är gaaaaaalet mycket underull som ska fixas :) Fred blir så fin!
Fred är tillbaka hos sina ägare. Jag hade missat att posta inlägget jag skrev. Det gick bra att överlåta honom. Jag kom dit på måndagen. Jag och lillmattes tog en promenad. Hon fick känna på hur fint Fred går i koppel. När han glömmer bort sig visad...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
||||||
5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 | 18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|