Direktlänk till inlägg 17 maj 2014

Eldprovet

Av Fred - 17 maj 2014 22:17

Idag har varit en tuff dag för Fred. Han var med på fotbollscup. Inte nog med att världens roligaste leksak - bollen, fanns där. Det fanns jäääääätte många bollar och springande barn, hejande och klappande föräldrar. Och där ska man vara stilla eller gå fint bredvid.
Han var lite uppjagad till en början men efter att ha gjort lite fokuserings övningar som stanna kvar och leta godis var han med mig fint. Han kunde gå bredvid med lite styrning såklart och låg ner trots den galet svåra störningen. Jag la ner honom varje gång han reste sig och han var så duktig. Jag är väldigt nöjd och glad att det gick så bra.
Det är viktigt att lära honom direkt vad som gäller i sammanhang med full fart. Jag väntar inte ut honom och belönar när han gör rätt. Jag styr honom direkt för att visa honom hur han ska bete sig. Detta för att förhindra det absolut värsta som hundar idag råkar ut för - stress! Genom att alltid och direkt visa honom hur han ska bete sig i en situation (där han inte kan ha kontroll på allt som rör sig) hjälper jag honom till lugn och harmoni. När han är i rätt sinnesstämning förstärker jag med klappar, beröm och godisbit.
Tyvärr gör de flesta hundägare fel och försöker styra hunden efter att den gått upp i varv och blivit "jobbig". Det är alldeles för sent och hunden förstår inte vad som förväntas av den.
Nu väntar en lång natts sömn och vi laddar upp inför sista tränings dagen här hemma. Jag kommer att sakna honom helt galet mycket! Han är en underbar familjehund.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fred - 9 juni 2014 09:36

Fred är tillbaka hos sina ägare. Jag hade missat att posta inlägget jag skrev. Det gick bra att överlåta honom. Jag kom dit på måndagen. Jag och lillmattes tog en promenad. Hon fick känna på hur fint Fred går i koppel. När han glömmer bort sig visad...

Av Fred - 13 maj 2014 23:33

Det går verkligen fint med Freds träning. Jag jobbar honom i så många olika miljöer som möjligt. Han går nu fint lös. Reglerna han har är att inte hälsa på någon oavsett om han har ett fritt kommando dvs "gå som du vill" eller "gå fint vid sidan". ...

Av Fred - 5 maj 2014 08:34

Idag pustar vi ut en stund. Hela helgen har varit träning. Fred har varit med under en instruktörsutbildning som jag jobbat med. Han har gått bredvid i koppel fint och även varit lös med hundar och människor runt omkring. Några ggr har han varit på ...

Av Fred - 2 maj 2014 10:16

Vi kör på för fullt med lösträningen. Fred är duktig, ibland lite seg kanske men det är nog mer hans personlighet :) Jag gjorde "misstaget" att låta honom busa på en nygödslad åker... Han fullkomligt älskade att rulla sig där :/ Några schamponeri...

Av Fred - 30 april 2014 22:13

Vi fortsätter all träning och idag satt Fred bra när vi fick gäster. Jag fick påminna honom två gånger bara att stanna kvar :) Jag är jätte nöjd och stolt över honom. Koppelgåendet är väldigt fint och han har hittat "lunket" bredvid mig. Jag har ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards